(NE)PRAVILNA VOŽNJA – Vozila pod pratnjom i vozila sa prvenstvom prolaza

Učestvovanje u saobraćaju vozila pod pratnjom (VPP) i vozila sa prvenstvom prolaza (VsPP) – obaveze drugih učesnika u saobraćaju

Vozači na putevima se svakodnevno susreću sa vozilima pod pratnjom i vozilima sa prvenstvom prolaza, pri čemu je od velikog značaja poznavanje prava, ovlašćenja i obaveza vozača ovih vozila, kada imaju prednost, a kada ne, kao i kakve su obaveze ostalih učesnika u saobraćaju.

Vozila pod pratnjom su vozila kojima je dodeljena pratnja vozila policije, BIA, VBA i VS, kao i sama vozila ovih službi, i to kada daju propisane svetlosne ili svetlosne i zvučne signale (dakle, ne uvek).

Vozila sa prvenstvom prolaza su vozila policije, BIA, VBA, VS, hitne pomoći, vatrogasne službe i Zavoda za izvršenje krivičnih sankcija, kada daju posebne svetlosne ili svetlosne i zvučne signale.

Zakon propisuje da ova vozila (VPP i VsPP) imaju pravo prvenstva prolaza u odnosu na sva druga vozila, osim u slučaju prolaska kroz raskrsnicu koja je regulisana semaforom kada im je svetlosnim signalom zabranjen prolaz. Dakle, VPP i VsPP moraju poštovati svetlosne signale na semaforima (kao i znake službenog lica koje reguliše saobraćaj) i zaustaviti se ukoliko im je tim znacima prolaz zabranjen.

Sa druge strane, na ova vozila se ne primenjuju odredbe Zakona o ogrančenju brzine, propuštanju pešaka i presecanju klone pešaka, zabrani preticanja i obilaženja vozila, zabrani kretanja zaustavnom trakom na autoputu (u slučaju da su ostale trake zauzete) i zabrani kretanja tramvajskom bašticom. VPP imaju prvenstvo u odnosu na VsPP.

Međutim, navedena pravila važe samo u slučaju da svojim kretanjem navedene grupe vozila (VPP i VsPP) ne ugrožavaju bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.

Dakle, pravila vezana za prvenstvo prolaza ovih „privilegovanih“ učesnika u saobraćaju i suspenzija zabranjenih oblika kretanja određena su uslovno, čime je vozačima ovih vozila nametnuta obaveza i odgovronost u slučaju ugrožavanja bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju. Ova obaveza i odgovornost vozača VPP i VsPP je i izričito predviđena Zakonom o bezbednosti saobraćaja.

 

Obaveze drugih učesnika u saobraćaju

Vozač koji na putu susretne ili sustigne VPP ili VsPP, dužan je da propusti ta vozila, da im omogući preticanje ili obilaženje, da ukloni svoje vozilo sa kolovoza ukoliko je to potrebno, da se suzdrži od preticanja ili obilaženja tih vozila, kao i da postupi po naredbama koje mu daju lica iz pratnje.

Ukoliko na putu sa dve saobraćajne trake (u naselju, izvan naselja, na autoputu…) dođe do zastoja, vozači su dužni da omoguće prolaz VPP i VsPP, i to na taj način što će vozila u desnoj traci primaći desnoj, a vozila u levoj traci primaći levoj ivici kolovoza (kraju saobraćajne trake), ostavljajući dovoljno prostora između sebe za prolazak VPP i VsPP.

Pešaci ne smeju da stupe na kolovoz, odnosno dužni su da se sklone sa kolovoza kako bi omogućili nesmetan prolaz VPP ili VsPP.

 

Zaključak

Na osnovu navedene pravne regulative, možemo zaključiti da Zakon istovremeno daje široka ovlašćenja vozačima VPP i VsPP, ali i veliku odgovornost.

Ukoliko bi pak došlo do saobraćajnog udesa između „privilegovanih“ učesnika u saobraćaju i „običnih“ vozila, pitanje odgovornosti bi zavisilo od konkretnih okolnosti, budući da i jedna i druga grupa imaju imperativnim normama propisane obaveze – vozači VPP i VsPP generalno i uopšteno, a ostali vozači sasvim konkretno.

U tom smilsu, dokazivanje bi bilo praćeno uobičajenim teškoćama karakterističnim za oblast saobraćaja, neophodnošću veštačenja i velikom neizvesnošću oko konačnog ishoda, što bi naročito moglo da dođe do izražaja u slučaju otvaranja pitanja građanskopravne odgovornosti za naknadu štete (doprinos nastanku štete).

Једно мишљење на „(NE)PRAVILNA VOŽNJA – Vozila pod pratnjom i vozila sa prvenstvom prolaza

Постави коментар